HAKAK HIJRAH
Home About Stuffs Twitter Follow Dashboard

OFFICIAL OWNER


" Budak hingusan yang sedang belajar mengenali Tuhan "

Kata Kata

Kata kata cinta. "Jangan menyerah sebelum berjuang" "Biar masa habis dengan soal ummah,soal akhirah bukan akhowat akhi tak sudah" "Perubahan bukan hanya bila sudah di hujung usia" "Soalkan pada diri apa aku buat demi untuk hidup disisi Tuhan"

Credits

© Template design by Adila. thanks for Base code by Atiqah.

Rebah bangkit kembali !
Tuesday 3 March 2015 • 18:25 • 1 comments



Penantian penuh debaran . Namun akhirnya satu kegagalan. Aku kecundang . SPM aku kecundang. 

Patah harapan.
Patah sayap.
Aku umpama burung yg sedang terbang tapi ditembak lalu rebah tiada kekuatan untuk kembali terbang.


2 Jam perjalanan pulang dari sekolah ke rumah , pelbagai persoalan. Pelbagai pertanyaan. Ada bisikan cakap ALLAH tak sayang aku sampai Dia uji aku begini. Hati dan akal berperang.

"Tuhan tak sayang aku ke?''

''Tuhan sayang kau . Cuma DIA nak uji kau . Mungkin kau tak cukup merintih''

''But aku study . Aku bangun malam ."

''Then apa dosa kau ? Cuba muhasabbah diri''

Hati mencadang. Lalu sepanjang perjalanan terbayang 2 tahun aku jadi menengah tinggi , apa yg aku buat sampaikan jatuh merundum . Sampaikan aku malu nak letak result SPM sebelah result PMR aku . Aku malu .

Sejenak terbayang dosa aku.

- Dosa dgn mak ayah
- Dosa dgn adik beradik aku
- Dosa dgn guru-guru aku
- Dosa dgn kawan-kawan

Paling penting , dosa aku dengan DIA .

astaghfirullah astaghfirullah astaghfirullah .

Aku seru balik hati . Lupa ke apa yg ALLAH dah cakap dalam Alquran ? Lupa ? 

Allah S.W.T berfirman yg bermaksud :

''Berjayalah orang orang yang beriman . Iaitu mereka yg khusyuk dalam solatnya"  Surah almukminun . ayat 1-2.


Aku fikir balik . Solat aku sentiasa khusyuk tak ? Aku solat dengan tubuh semata atau aku hayati solat aku ? Berapa kali aku pernah menangis masa menghadap ALLAH ? 


Soal lagi pada diri . Lupakah kepada kata-kata Tuhan yg bermaksud :

''Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagi kamu."

Aku try hadam . Hadam apa yg ALLAH dah bagi tahu ni dalam Alquran.

Pastu , ALLAH sambung lagi ,

''Dan boleh pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu''.


tudiaaaa . Sentap tak sentap ? Lalu aku bangun . Cuba bangkit . Bangkit kembali dari kegagalan aku . Aku kena kuat . Aku harus sado dalam menempuhi ujian Tuhan . Aku harus sabar kalau nak hidup disisi Tuhan . 


Buat kawan-kawan aku tu , 
Guys , kan aku dah cakap semalam . Aku , kau , dan kau , harus saling sokong menyokong . Jangan putus harapan . Sebab harapan sentiasa ada. Kita dah buat yg terbaik tapi ALLAH bagi yg terbaik buat kita . Terus kuat . Terus istiqomah dgn solat sunat . Harapan selalu ada. Terus berjuang sampai titisan darah yang terakhir.





1 Comments:

Blogger Unknown said...

tanak share result ke hakak hakak hakak puihhh hahahaha

5 March 2015 at 02:19  

Post a Comment